Olimpiada Wiedzy Hotelarskiej

Zadania praktyczne

CZĘŚĆ PRAKTYCZNA

Zadanie praktyczne z obsługi gościa hotelowego w recepcji w wybranym języku. Scenka rodzajowa max. 10 min.

Zadanie polega na przeprowadzeniu rozmowy symulującej autentyczne sytuacje zdarzające się w recepcji hotelowej, umożliwiającej porozumienie się przez dwie osoby A i B (A-recepcjonistę i B - gościa hotelowego – eksperta językowego/aktora).

To zadanie praktyczne  odbywa się  w parze z ekspertem językowym – gościem hotelowym.

Każdy z uczestników musi wypowiadać się płynnie, poprawnie gramatycznie i fonetycznie, używać odpowiednich form grzecznościowych oraz wykazać się znajomością języka branżowego. Ocenie podlegać będzie również precyzja wypowiedzi.

Dane do zadania:

Obiekt Apartamenty Sowa Bydgoszcz położony jest w miejscowości Bydgoszcz i zapewnia obsługę pokoju oraz widok na miasto. Na miejscu znajduje się też restauracja – LULU Bistro.

Obiekt zapewnia bezpłatny dostęp do Internetu we wszystkich pomieszczeniach. Na terenie obiektu dostępny jest też prywatny parking.

Wyposażenie każdej opcji zakwaterowania obejmuje klimatyzację oraz telewizor z płaskim ekranem. Do dyspozycji Gości przygotowano aneks kuchenny z pełnym wyposażeniem i jadalnią, a także prywatną łazienkę z prysznicem, bezpłatnym zestawem kosmetyków oraz suszarką do włosów. Wyposażenie obejmuje także lodówkę, płytę kuchenną, ekspres do kawy i czajnik.

Pokoje otwierane są na kartę magnetyczną, którą należy po wejściu włożyć w oznaczone miejsce zaraz po wejściu do pokoju.

W okolicy panują doskonałe warunki do uprawiania jazdy na rowerze.

W pobliżu obiektu Apartamenty Sowa Bydgoszcz znajdują się liczne atrakcje, takie jak Ratusz (ok. 250 m), Centrum konferencyjne Opera Nova (ok. 500 m) i Park Jana Kochanowskiego (odległy ok. 1 km). Spacerom w okolicy, a także sportom wodnym sprzyja Wyspa Młyńska położona ok. 400 m od obiektu.

Hotel współpracuje z wypożyczalnią kajaków i rowerów wodnych. Oferuje także przejażdżki statkiem wycieczkowym.

Najbliższe lotnisko, Lotnisko Bydgoszcz-Szwederowo, znajduje się 3 km od obiektu Apartamenty Sowa Bydgoszcz.

W hotelu znajduje się jedna restauracja. Jest to LULU Bistro czynne od godz. 08:00 do 17:00 serwujące bogate śniadania (à la carte) w godzinach 8:00-11:00, a potem dania lunchowe oraz desery, napoje i alkohole. Możliwe jest otrzymanie paczki śniadaniowej (w godzinach 6:00 – 08:00 po wcześniejszym ustaleniu z recepcją). Możliwe jest zjedzenie śniadania w pokoju hotelowym (Room Service jest możliwy w godzinach 08:00 -11:00).

W sąsiednim budynku działa druga restauracja – SOWA czynna w dni powszednie od godz. 12:00 do 22:00, a od piątku do niedzieli od 12:00 do 23:00. W karcie menu znajdują się dania z kuchni europejskiej, desery oraz wyselekcjonowane wina. W tym samym budynku dostępna jest sala konferencyjna WANILIOWA mogąca pomieścić maksymalnie 250 osób.

Bar nocny – SODA 2.0 club & lounge bar jest czynny w godzinach 23:00 – 05:00 – można napić się w nim świeżych soków, napoi alkoholowych, a także zjeść drobne przekąski. Do dyspozycji gości jest także DJ oraz parkiet taneczny.

Naprzeciwko hotelu, na otwartym powietrzu znajduje się strzeżony parking, którego cena wynosi PLN 70,- za dobę hotelową. Cenę parkingu można uregulować wraz z rachunkiem hotelowym.

Hotel posiada łącznie 20 pokoi, w tym:

  • 6 dwuosobowych typu „twin”
  • 4 dwuosobowych typu „queen”,
  • 10 apartamentów.

W hotelu obowiązuje całkowity zakaz palenia. Hotel nie akceptuje zwierząt.

Hotel akceptuje karty kredytowe.

Doba hotelowa zaczyna się o godzinie 16:00, a kończy się o 11:00 dnia następnego.

Cennik usług dodatkowych:

  • Wypożyczenie kijków do Nordic Walking – goście hotelowi za darmo
  • Wypożyczenie roweru – PLN 50,- godzinę lub PLN 120,- za dzień
  • Przejażdżka statkiem wycieczkowym – PLN 320,- za 4 osoby/2 godziny rejsu po Brdzie
  • Dostawka dla dziecka w pokoju rodziców PLN 30,- można ją wstawić do pokoju TWIN lub apartamentu.
  • Baby-sitter (opiekunka dla dzieci) – PLN 130,- za godz.

Cennik usług hotelowych:

 Rodzaj pokoju

Cena za dobę

(od poniedziałku do czwartku)

Cena za dobę

(od piątku do niedzieli)

Twin

350,-

300,-

Queen

350,-

300,-

Apartament

480,-

380,-

 

Słowniczek/Glossary/Wörterbuch/Glossaire

Polski

English

Deutsch

Français

Klimatyzacja

Air conditioning

Klimaanlage

Climatisation

Statek wycieczkowy

Cruiseship

Kreuzfahrtschiff

Navire de croisière

Kajak

Kayak

Kanu

le Kayak

Rower wodny

Pedalo

Tretboot

Le Pedalo

Skuter wodny

Water scooter

Wasserscooter

Scooter de l’eau

Strzeżony parking

Secure Parking

Bewachter Parkplatz

Parking sécurisé

Cenrum odnowy biologcznej

Wellness Center

Wellnesscenter

Centre de wellness

Owoce morza

Seafood

Meeresfrüchte

fruits de mer

Pokój dla niepełnosprawnych

Room for disabled

Zimmer für Behinderte

Chambre pour handicapés

Pokój dla niepalących

Non-smoking room

Nichtraucherzimmer

Chambre non-fumeur

Łóżko dostawne

Extra bed

Zustellbett

lit supplementaire 

Siłownia

Gym

Fittnessraum

salle de musculation

Masaż klasyczny

Classical massage

Klassische Massage

massage classique

Bezprzewodowy, szekopasmowy Internet

Wi-Fi broadband Internet

Breitband-Internet Wi-Fi

 

Internet haut débit Wi-Fi

Basen

Swimming pool

Schwimmbad

piscine

Sala konferencyjna

Conference Room

Konferenzraum

Salle de conférence

Śniadanie bufetowe

Buffet breakfast

Das Buffet-Frühstück

Le petit déjeuner buffet

Paczka śniadaniowa

Breakfast package

Frühstücks Paket

Le petit-déjeuner ensemble

Opiekunka do dzieci

Babysitter

Babysitter

Babysitter

 

PRZYKŁADOWY ZESTAW ORAZ DIALOG POMIĘDZY RECEPCJONISTĄ A GOŚCIEM

Recepcjonista

Gość bez rezerwacji przyjeżdża do hotelu. Chce skorzystać dziś wieczorem z siłowni i basenu. Prosi o pokój dwuosobowy z jednym dużym łóżkiem na jedną dobę. Jest piątek, godzina 20:00. Masz wolne pokoje.

  • Witasz gościa i pytasz o rezerwację.
  • Prosisz gościa o wypełnienie „karty meldunkowej” i przedpłatę.
  • Gość chce jutro rano śniadanie  o 6:30. Zaproponuj paczkę śniadaniową, gdyż restauracja nie będzie jeszcze czynna.
  • Odpowiadasz na pytania gościa.

Gość

Przyjeżdżasz do hotelu bez rezerwacji. Jest piątek, godzina 20:00.

  • Prosisz o pokój dwuosobowy z jednym dużym łóżkiem na dwie doby.
  • Zapytaj czy są dostępne pokoje dla niepalących.
  • Chcesz  dziś wieczorem skorzystać z siłowni i basenu.
  • Pytasz o ceny powyższych usług.
  • Chcesz skorzystać z restauracji i jutro zjeść śniadanie o godzinie 6:30
  • R: Dobry wieczór!
  • G: Dobry wieczór!
  • R: Czy ma Pan rezerwację?
  • G: Nie, ale chciałbym pokój z małżeńskim łóżkiem na jedną noc.
  • R: Oczywiście. Mamy wolne pokoje. Proszę wypełnić kartę meldunkową. Czy mogę poprosić o Pana paszport?
  • G: Oczywiście, proszę bardzo. Chciałbym pokój dla niepalących jeśli to możliwe.
  • R: Proszę bardzo pokój kosztuje 300,-  złotych za noc. Dziś obowiązuje cena weekendowa. W cenę wliczone jest śniadanie i Vat. Czy mogę prosić o Pana kartę kredytową do preautoryzacji, lub przedpłatę w gotówce?
  • G: Proszę bardzo.
  • R: Dziękuję. Oto Pana karta, paszport i klucz do pokoju. Pana pokój to numer 213. Jest on położony na drugim piętrze, po lewej stronie od windy.
  • G: Czy mogę  dziś skorzystać z siłowni? Ile ona kosztuje?
  • R: Oczywiście siłownia jest czynna do godziny 22:00 i jest za darmo dla gości hotelowych.
  • G: Czy macie Państwo basen w hotelu?
  • R. Tak, basen również czynny jest do godziny 22:00 I dla gości hotelowych jest bezpłatny. G: Dobrze to zostawię swoje rzeczy w pokoju I skorzystam najpierw z siłowni, a potem z basenu. Zejdę za 15 minut.  Czy mogę zjeść kolację około 22:00?
  • R: Tak, nasza restauracja jest czynna do godziny 23:00. A śniadanie serwujemy od 07:00 do 11:00.
  • G: Czy mógłbym jutro zjeść śniadanie o 6:30? Muszę szybciej wyjechać.
  • R: Przykro mi, niestety nie, ale w zamian mogę zamówić dla Pana paczkę śniadaniową.
  • G: Dziękuję bardzo.
  • R: Proszę uprzejmie. Życzę miłego pobytu.

Kryteria brane pod uwagę przez jury przy ocenie umiejętności ucznia w pracy recepcji w języku obcym

Każdy uczestnik może uzyskać maksymalnie 60 pkt.

  1.  WYGLĄD ZEWNĘTRZNY ( 5 pkt.)

Kobieta

1. Strój

  • Garsonka (spódnica o długości przed kolana, do kolan, za kolana, nie może to być mini, ani maxi, żakiet nie powinien być opięty,
  • biała bluzka,
  • buty zakrywające palce i pięty (czółenka), ich kolor zależy od koloru stroju,
  • rajstopy zbliżone do koloru ciała.

2. Włosy , twarz , dłonie :

  • włosy powinny być umyte, uczesane, nie mogą zakrywać twarzy, długie włosy powinny być upięte z tyłu,
  • makijaż powinien być dyskretny, delikatny, subtelny,
  • dłonie powinny być czyste, a paznokcie dobrze utrzymane, kolor lakieru do paznokci powinien być subtelny i nie przyciągać uwagi, paznokcie nie powinny być zbyt długie.

3. Biżuteria, ozdoby :

  • ozdoby powinny być skromne, kolczyki nie powinny być zbyt duże i ekstrawaganckie,
  • pierścionki – jeśli są – to nie może być ich więcej niż dwa,
  • identyfikator jest najważniejszym elementem i powinien znajdować się w odpowiednim miejscu (na odpowiedniej wysokości i po lewej stronie).

Mężczyzna

1. Strój:

  • garnitur,
  • krawat lub muszka o kolorze pasującym do garnituru,
  • biała koszula,
  • kolor obuwia powinien być dopasowany do koloru stroju, buty kryte.

2. Włosy, twarz, dłonie:

  • włosy odpowiednio ostrzyżone, umyte i uczesane,
  • twarz ogolona lub z zadbaną brodą, czy wąsami,
  • dłonie powinny być czyste , a paznokcie dobrze utrzymane.

3. Biżuteria, ozdoby:

  • ozdoby powinny być skromne,
  • mężczyźni nie powinni posiadać kolczyków,
  • dopuszcza się skromny łańcuszek,
  • identyfikator jest najważniejszym elementem i powinien znajdować się w  odpowiednim miejscu (na odpowiedniej wysokości i po lewej stronie).

 

  1. PREZENTACJA W JĘZYKU OBCYM  – scenka, czas trwania - około 10 minut

POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA (20 pkt.)

  •  użycie słownictwa zawodowego,
  •  płynność dialogu z gościem.
  •  stosowanie form grzecznościowych.

SPOSÓB ROZWIĄZANIA PROBLEMU (20 pkt.)

  • profesjonalizm,
  • pomysłowość,
  • dbałość o wizerunek hotelu,
  • dbałość o interes hotelu,
  • dbałość o zadowolenie gościa.

UMIEJĘTNOŚCI PRACY W RECEPCJI (15 pkt.)

  • fachowość,
  • uprzejmość,
  • asertywność,
  • skłonność do pomocy,
  • mowa ciała.